Disappearing ink

MASS.MEDIA

How a new ownership model might ensure the survival of daily

newspapers—including the Globe By DAN KENNEDY

ONE OF MATT Storin’s last assignments before he
retired as editor of The Boston Globe was to carry out
a painful round of downsizing. It was the spring of
2001, and—in what has become a familiar story—
circulation and advertising revenues were falling at
the Globe and the Worcester Telegram & Gazette,
both of which, then as now, were owned by the
New York Times Company. At the Globe, the Sunday
Focus and Books sections were combined and
shrunk. New Hampshire Weekly was eliminated.
And 185 employees, about a third of them in the
newsroom, were eliminated through early-retire-
ment incentives. Within weeks Storin was gone,
leaving his successor, then—Miami Herald executive
editor Marty Baron, with a smaller paper—and a
sense that the newspaper business was beginning to
change for the worse.

“I well remember when, almost by default, we
grew and prospered year to year in a way that some-
times we didn’t even understand,” says Storin, who
now teaches in the American studies department
at his alma mater, the University of Notre Dame. “I
had ridden that baby right up to the top of the
roller coaster, and it was starting to hit a downward
trough during the time I was there. In all honesty, I
could see what was coming. Could I see all of this?
No. But I could see that it was going to be a tough
slog from then on.”

By “all of this,” of course, Storin is referring a
crisis in the news business. Every day, it seems, news-
papers are being sold and newsrooms slashed. The
uncertain future of news has become a hot topic not
just for insider publications such as the Columbia
Journalism Review, but for the mainstream media as
well, and it was the subject of a four-part series on
PBS’s Frontline earlier this year. The age of Wood-
ward and Bernstein, not to mention ever-expanding
news budgets, has given way to Anna Nicole Smith
and profound uncertainty.

This crisis has hit Boston hard. While the tabloid
Boston Herald struggles just to survive, a different
kind of struggle pervades the Globe’s Dorchester
headquarters. According to the Times Company’s
filings with the Securities and Exchange Commis-

sion, the Globe’s circulation at the end of 2006 was
about 389,000 on weekdays, and 588,000 on Sundays
—well below the figures of just a year earlier (413,000
and 646,000), and a far cry from the paper’s heyday
of several decades ago, when circulation was more
than 500,000 on weekdays and more than 800,000
on Sundays.

Some of that circulation loss is offset—and can
be explained— by the fact that readers are switching
to the Globe’s Web site, Boston.com, which attracts
some 4 million unique visitors each month, accord-
ing to the Times Company. But revenue from Web
advertising continues to lag well behind that gen-
erated by print ads and paid circulation. And that,
in turn, helps explain why the Times Company
reports that total revenue from its New England
Media Group (the Globe, the Telegram ¢ Gazette,
and Boston.com) went from an adjusted figure of
nearly $701 million in 2004 to $627 million in 2006.
Last October The Wall Street Journal reported that
the Globe was on its way to recording its first
unprofitable year in history, which tracks with what
insiders had been saying for months.

All of this has led to a remarkable series of events.
In January, management announced the loss of 125
jobs at the Globe and the T&G. Two months later,
24 staffers in the Globe’s news and editorial opera-
tions took buyouts, including Pulitzer Prize winners
Eileen McNamara and Stephen Kurkjian. Even more
dramatic was a memo Marty Baron sent to his staff
announcing that the paper would close its last three
foreign bureaus—in Jerusalem, Berlin, and Bogotd
—in order to preserve about a dozen jobs elsewhere.
The Times Company also wrote down the value of
the Globe, the TG, and Boston.com by $814 mil-
lion, bringing the total value to about half of what
it paid for the Globe alone in 1993. Some back-office
jobs are even being outsourced to Bangalore.

The Globe remains New England’s leading news
organization, able to define the agenda in ways that
no one else can. But it’s a very different newspaper
from just a few years ago. Not surprisingly, these
events have led to considerable speculation that the
Times Company might sell the Globe. Coming at a

SPRING 2007 CommonWealth 37



The Renewable
Energy Trust is
working

for Massachusetts

Massachusetts Maritime Academy’s turbine (top) is estimated to produce about a third of the
academy's annual power needs and save some $300,000 each year.

Brockton Brightfield, a 425-kilowatt photovoltaic solar energy system (middle) received
more than $1 million from the Trust. (Photo credit: SCHOTT Sofar Inc.)

With SEED funding of $500,000 from the Trust
Ze-gen is committed to building a biomass gasification demonstration plant in New Bedford.

www.masstech.org
"“ MASSACHUSETTS
TECHNOLOGY
COLLABORATIVE

RENEWABLE ENERGY TRUST
tel 508.870.0312 fax 508.898.9226 www.masstech.org

38 CommonWealth SPRING 2007

MASS.MEDIA

time when formerly chain-owned newspapers such as The
Philadelphia Inquirer have been acquired by local investors,
and when a passel of would-be local buyers is hoping to wrest
the Los Angeles Times from the Chicago-based Tribune
Company, such speculation would at least appear to have
some grounding in reality.

The speculation briefly reached a fever pitch last fall,
when retired General Electric chief executive Jack Welch,
advertising executive Jack Connors, and concession mogul
Joseph O’Donnell spread the word that they would like to
buy the Globe. But with Times Company chief executive
Janet Robinson all but coming right out and saying the Globe
is not for sale, talk of a Welch-led sale has died down. (Times
Company spokeswoman Catherine Mathis, responding to
aquery by e-mail, wrote, “It is our policy not to comment on
potential acquisitions or divestitures. We constantly review
our portfolio of properties to assess their continuing relevance
to our strategy. We view the Globe as an important asset, and
...we’ve taken many steps that we believe will improve its
performance.”)

Ownership, though, remains a hot topic—not just in
Boston, but nationally. The Times Company, like Gannett
and McClatchy, is a publicly traded corporation that’s obliged
to deliver the highest rate of return for its shareholders.
Though the Times Company is somewhat insulated from
the pressures of the market (chairman Arthur Sulzberger Jr.
and his family control the voting shares of stock), publicly
traded companies in general have come under fire for their
management of newspapers. Increasingly, the typical profit
margins of corporate-owned newspapers—20 percent or
higher—are seen as inconsistent with well-funded public-
service journalism.

What might a future ownership model for the Globe and
other major metropolitan newspapers look like? What if
newspapers could escape from the profit demands of Wall
Street through private ownership or with the help of non-
profit foundations? If nothing else, there’s a sense that the
time has come to ask those questions.

BOB GILES, CURATOR of Harvard’s Nieman Foundation for
Journalism, has a ready answer when asked if he can think
of a better potential owner of the Globe than the Times
Company. “Yeah, the Taylor family,” he says, laughing. More
seriously, Giles adds: “I think they [the Globe] are ham-
pered by the Times. Because in the most basic way you'd have
to say that the Times bought the Globe to make money.”
From almost the moment of its founding, in 1872, the
Globe was controlled and, later, owned by the Taylor fam-
ily. It began with Colonel Charles H. Taylor, a Civil War
veteran brought in to stabilize the struggling enterprise in
1873, and ended in 1993, when the Taylors sold the paper
to the Sulzbergers, their friends and competitors, for $1.1



billion—a staggering half of the Times Company’s stock
value. The Times Company’s then-chairman, the gentlemanly
Arthur “Punch” Sulzberger, left the Taylors in charge. But in
1999, with the Globe’s financial performance heading south,
Sulzberger’s son and successor removed Ben Taylor as pub-
lisher and replaced him with Richard Gilman, a Times

et

i* L J

Company executive. Gilman was succeeded
last September by P. Steven Ainsley.

So is a Taylor restoration even remotely
feasible? Some observers, nostalgic for a time
when the Taylors would eschew large profits in favor of in-
vesting in the paper, talk about the possibility that the fam-
ily might put together an ownership group, or lend their
support to a nonprofit group that might acquire the Globe.
But Ben Taylor, reached at his home in Brookline, makes
it clear that it’s not something he thinks about or expects
to occur—although his comments could also be seen as
distinctly non-Shermanesque.

“Idon’t think the Globe’s for sale, so I can’t be interested
in anything I don’t know is happening,” says Taylor, who’s
now chairman of The American Prospect, a liberal political

ILLUSTRATION BY NICK GALIFIANAKIS

MASS.MEDIA

magazine. “I can’t imagine a scenario where that would be
an opportunity, but you never know, I guess. Stranger things
have happened.”

Translation: If Arthur Sulzberger and Janet Robinson
ever decide to put the Globe on the block, the Taylors might
at least take a look. But so will other prospective owners,
including the group headed by Jack Welch. Welch
himself might be a problematic publisher. As head
of General Electric, he developed a reputation for
occasionally interfering in the news coverage at
GE-owned NBC, according to the media-watch
organization Fairness and Accuracy in Report-
ing. Welch has also raised eyebrows by publicly
proclaiming that his Globe would concentrate on
local coverage at the expense of national and in-
ternational news —although, to be sure, that
seems to be the direction in which the Globe and
other major metros are headed anyway.

But if Welch is not necessarily the right owner
for the Globe, the idea of alocally based business
person taking the helm is still an intriguing one.
In Philadelphia, where McClatchy spun off the
Inquirer and the Daily News after acquiring them
from the now-defunct Knight Ridder chain, ad-
vertising executive Brian Tierney is attempting
to save a once-great institution. So far the verdict
is mixed, as deteriorating finances have made it
necessary for him to keep cutting. In Chicago,
real-estate magnate Samuel Zell recently bought
the Tribune Company—affecting both the
Chicago paper and the Los Angeles Times, itself
the object of local buyout attempts. (At press time,
Zell was reportedly talking with entertainment
executive David Geffen about a deal.)

Mark Jurkowitz, a former Globe media re-
porter who’s now associate director of the Project
for Excellence in Journalism, in Washington,

The Globe is very different
from just a few years ago.

D.C,, thinks the ideal owner might be a group similar to
the one that purchased the Boston Red Sox after the 2002
season. John Henry, Larry Lucchino, Tom Werner, and
company were not as well-known as some of the other bid-
ders (including the aforementioned Joe O’Donnell),
Jurkowitz notes. But they brought innovation to the Red
Sox, hiring Theo Epstein as general manager, placing a
greater emphasis on performance measurements and com-
munity relations, and winning a World Series for the first
time since 1918.

“If you could devise your dream team, it might be some-

SPRING 2007 CommonWealth 39



MASS.MEDIA

thing like that,” Jurkowitz says. “It might be an investment
group that maybe none of us have heard of, with a real
visionary sense of what you want to do with media in this
climate. You want to watch out for the vanity project.”

STEVE MARTIN USED to do a hilarious routine in which
he promised to reveal the secret of how to be a millionaire
and never pay any taxes. It began with this: “First, make a
million dollars.”

So it is with perhaps the most intriguing ownership
model—the nonprofit foundation, which would presumably
run a newspaper like the Globe in the public interest without
regard for profits or shareholders. The best-known exam-
ple is the St. Petersburg Times, a for-profit newspaper owned
by the Poynter Institute, a nonprofit journalism school.

There are many good things to be said about the Poynter
model, but they are accompanied by a large and unpleasant
dose of reality: It all happened because the
late Nelson Poynter gave away his paper. In
1975, Poynter set up the school that now bears
his name. Three years later, when he died, his
ownership shares of the St. Petersburg Times
(and Congressional Quarterly, which he also owned) were
transferred to the school. If the Sulzbergers can somehow
be persuaded to give away the Globe, then it could work here,
too. First, make a million dollars. Otherwise, dream on.

But what a dream. With a circulation (according to the St.
Pete Times Web site) of about 315,000 on weekdays and
405,000 on Sundays, the paper is the largest in Florida. It’s
smaller than the Globe, but roughly in the same weight
class—proof that foundation ownership can work at a
major metro. According to Paul Tash, editor of the Times as
well as chairman and chief executive of the paper’s parent
company, the goal is to earn a profit margin between 10
percent and 20 percent. That’s healthy. But with no pressure
to earn higher and higher profits in both good times and
bad, he says, the Times is able to build for the future with-
out anyone having to worry about short-term financial
benchmarks.

“I think it gives us some more flexibility, which is a key
advantage these days,” says Tash. He believes the crisis in the
newspaper business is one of unrealistic profit expectations
on the part of shareholders, and that any private owner—
not just one attached to a nonprofit, like the Times— could
settle for lower margins and a stable, successful business. “A
lot of newspapers are still doing between a 15 and 20 per-
cent operating margin,” Tash says. “That doesn’t sound like
adying business to me. Those kinds of margins would make
the oil boys blush.”

Adds Roy Peter Clark, vice president and senior scholar
at Poynter: “What’s cool about the Poynter Institute owning
the St. Petersburg Times is that, because we’re concerned

40 CommonWealth SPRING 2007

about the quality of leadership and the ethics of ownership,
we're able to take the long view of success and profitability
rather than the short view.”

The Poynter/St. Pete Times model may be unusual, but
it’s not unheard of. Newspapers as prominent as the
Christian Science Monitor and Britian’s Guardian are owned
by nonprofit organizations, as are papers as obscure as the
New London Day, of Connecticut, and the Anniston Star, of
Alabama. The Associated Press itself is a successful example
of a nonprofit news cooperative.

Closer to Boston, the Manchester Union Leader, New
Hampshire’s only statewide newspaper and once the mouth-
piece of the notorious ultraconservative publisher William
Loeb, is now owned by a less strident nonprofit. In 1999
Loeb’s widow, Nackey Scripps Loeb, a member of the well-
known Scripps newspaper family, founded the Nackey S.
Loeb School of Communications down the street from the
Union Leader. When she died, in 2000, the school inherited

Are unrealistic profit
expectations the problem?

a 75 percent share of the paper. (The other 25 percent is
owned by a trust left by William Loeb, the proceeds from
which will eventually be distributed among the paper’s 300
or so employees.)

Joe McQuaid, publisher of the Union Leader and presi-
dent of the school, describes the arrangement as being sim-
ilar to that in St. Petersburg: The school is nonprofit, and
executives at the paper aim for a profit margin of 10 percent
to 15 percent to support the school, which engages in such
activities as bestowing First Amendment awards, teaching
the basics of journalism to non-journalists, and training
mid-career professionals. In recent years, McQuaid says, the
Union Leader has failed to hit those profit margins, which
has prompted a round of downsizing. Yet he says he and
other managers at the paper are relatively free of the pres-
sures that pervade newsrooms at papers owned by publicly
traded companies.

“Speaking with my publisher’s hat, it’s a relief that I'm
not beholden to Wall Street every quarter, or every week for
that matter, relative to the stock price,” McQuaid says. He
adds that Nackey Loeb was “very much in favor of the
independence of the press, and neither she nor Bill Loeb
liked the idea of big chain ownership of papers. They often
said that if it’s going to be strictly a bottom-line business,
it’s not doing what the First Amendment carved out for
the press.”

Yet, given the Globe’s financial woes, there is a serious
question as to whether even nonprofit ownership would
make a difference, atleast in the short term. Considering the
deep cuts that have been visited upon even profitable papers



owned by publicly traded corporations, one could argue that
the Times Company’s stewardship of the Globe has been
exceedingly benign. Nonprofit ownership might well ensure
the future of the paper—but only after its business problems
have been fixed.

So is there any way of nudging papers like the Globe to-
ward nonprofit ownership? Some observers talk about the
possibility that, if the business continues to deteriorate,
Congress might be persuaded to adopt tax incentives so that
a corporation like the Times Company would be better off
transferring the Globe to a foundation rather than selling it
at a fire-sale price. But things would probably have to get a
lot worse before that could happen.

Another possibility is that newspapers could be run like
public radio stations, another example of nonprofit own-
ership that provides journalistic excellence. Contrary to
popular perception, public stations receive very little money
from taxpayers—rather, they are virtually commercial
enterprises, funded by listener contributions and corporate
underwriters. In the case of National Public Radio, the net-
work from which most public stations receive national and
international news, there’s also the $200 million left be-
hind by Joan Kroc, heir to the McDonald’s fortune, who died
in 2003.

MASS.MEDIA

Could the public radio model somehow be transferred
to newspapers like the Globe? One answer is provided by
New York University journalism professor Jay Rosen. “You
have to be beloved for the public radio model to work,” says
Rosen by e-mail. “Are newspapers beloved?”

Another, less whimsical, answer comes from Paul
La Camera, general manager of public radio station WBUR,
anews powerhouse whose license is held by Boston Univer-
sity. Noting that WBUR is a $20 million a year operation
and that the Globe’s annual revenues are somewhere in the
vicinity of $500 million, La Camera says, “There’s no com-
parison.” Besides, Globe readers are already contributing in
the form of subscriptions and newsstand sales. Which leaves
advertising, an area in which the Globe and most other
papers are already struggling. Renaming it corporate
underwriting isn’t going to change that.

OWNERSHIP 1S HARDLY the only issue causing angst at the
Globe and other newspapers. This is, as we all know, a time
of enormous change. Arthur Sulzberger Jr. himself said
several months ago that, within five years, there may no
longer be a paper edition of The New York Times—and
that he didn’t care. Indeed, within five or 10 years papers like

Next to the health of our members, nothing’s
more important than the health of our community.
Tufts Health Plan is proud to work alongside
many groups and individuals dedicated to

underserved children, women and elders.

TUFTS ki Health Plan

No one does more to keep you healthy.

| HAVE A PLAN

to inspire others.

improving the lives of thousands of Massachusetts’

SPRING 2007 CommonWealth 41



Each new day presents

an opportunity to

Fidelity Investments is

proud to support MassINC.

42 CommonWealth SPRING 2007

Smart move:

MASS.MEDIA

the Globe will probably be all or mostly online and mostly
local, as regional papers will cease trying to compete with the
Web sites of the Times, The Washington Post, the BBC, and
other world-class news organizations.

That’s not to say print won’t survive in some truncated
form. Former Globe business columnist David Warsh,
who writes thoughtfully on the media business and other
topics at EconomicPrincipals.com, points to the Financial
Times, a high-quality newspaper that is far thinner than a
typical metro daily. “I am optimistic that newspapers are
going to survive—not just survive but prosper—because
I think that print and home distribution just has advan-
tages that are not commonly recognized over the Internet,”
Warsh says.

On the other hand, Christopher Lydon, host of the
Web-savvy public radio program Open Source, wonders
whether newspapers as we know them can survive in any
form, in print or online. Lydon, a former reporter for both
the Globe and New York Times, thinks that a more promis-
ing model might be a network of blogs encompassing every-
thing from Harvard Divinity School to the neighborhoods
of Dorchester. “I don’t know if it can be done, but I think
it’s much more buildable than the old model is savable,”
says Lydon.

But even if the model Lydon envisions could be created,
that doesn’t answer the question of who’s going to do the sort
of high-cost, resource-intensive reporting that public-
service journalism requires. This past spring the Globe was
nominated for two Pulitzer Prizes (winners were announced
after press time), one for its series on unscrupulous debt-col-
lection agents, the other on the Bush administration’s use
and abuse of presidential signing statements— not exactly
the fare of unpaid bloggers with day jobs.

“Ultimately, what’s important isn’t the form but the con-
tent,” says Dan Gillmor, founder and director of the Center
for Citizen Media, which is affiliated with the Berkman
Center for Internet and Society, at Harvard Law School. “My
goal, and I think a lot of other people’s goal, is not to pre-
serve newspapers but to preserve great journalism. I think
it would be wonderful if we could preserve newspapers,
because I love them. But that’s really the secondary question
and not the important one.”

We may, in fact, be at the bottom of the newspaper mar-
ket, with better days to come. Tom Rosenstiel, director of the
Project for Excellence in Journalism, talks about new revenue
opportunities for news organizations. Oftentimes you’ll
hear about plans for newspaper content to be broadcast to
cell phones, for instance. Why, Rosenstiel asks, shouldn’t the
cell-phone companies pay for that content?

“People need journalism. And it seems more clear today
than five years ago that the source of that journalism is
going to be what was once the newspaper’s newsroom,”
Rosenstiel says. “You reinvent the revenue model and this



business, which looks dire at the moment, begins to look
promising.”

And if Rosenstiel is right, then perhaps an owner like the
New York Times Company doesn’t look so bad. Yes, it’s
squeezing the Globe harder than we readers would like. Yes,
it’s going to demand higher profits from the Globe, the
Telegram & Gazette, and all the other properties it owns than
it will ever demand from the Times itself. Yes, it might sell
the paper in a year, or five years, or 10 years. But it’s got deep
pockets and a tradition of journalistic excellence. If Jack
Welch or another local owner seems too ifty, and if nonprofit
ownership seems like an impossible dream, then perhaps the
Times Company stands as the least bad alternative.

“T hate what the Times has done, I hate the steps they’ve
taken,” says Alex Jones, director of Harvard’s Joan Shoren-
stein Center on the Press, Politics, and Public Policy and
co-author of The Trust, a multigenerational biography of the
Sulzberger family. “But given all the choices, I would rather
be under the control of The New York Times than just about
any other owner.”

Matt Storin, who worked under the Taylors in the 1960s,
’70s, and ’80s and under Times Company ownership in
the *90s, puts it this way: “I guess my starting point is the
devil-you-know option. The New York Times Company

3(4

wE CA

-’f
I-\C ELERA E D
{

MASS.MEDIA

has the best journalistic values in the business, or arguably
the best, along with The Washington Post. And despite all
that’s been done, I have probably a slight bias toward the
status quo—although it’s not a strongly held one at this
point, because look where we are.”

Look where we are. It’s a dispiriting thought. The Globe
today is a lesser paper than it was just a few years ago—thin-
ner, less ambitious, more dependent on wire coverage for
national and international news. But so is every other large
regional paper.

Someday—maybe soon, maybe not—the Times Com-
pany may put the Globe up for sale, creating both opportu-
nities and dangers. On the one hand, returning the paper to
local control, if that’s what happens, would be a heartening
development, a chance for Boston to shed its unwelcome
image as nothing but a franchise town.

On the other, if the Globe’s new owner lacks the Sulz-
bergers’ commitment to journalism and deep pockets, then
these will look like the glory days by comparison.

Dan Kennedy is a visiting assistant professor at Northeastern
University’s School of Journalism. His blog, Media Nation, is
at medianation.blogspot.com, and he can be reached at
da.kennedy@neu.edu.

IBM proudly supports Massachusetts Institute for a New Commonwealth for supporting innovations that impact the
world. Through World Community Grid™, IBM is combining technical innovation with visionary scientific research
to benefit humanity. This initiative applies the unused computing power of individual and business computers to
help researchers address some of the world’s most difficult health and societal problems. To become part of this easy,

safe and free solution, visit www.worldcommunitygrid.org

IBM and the IBM logo are registered trademarks of International Business Machines Corporation in the United States and/or other countries. Other company, product and service names may be trademarks

or service marks of others. ©2006 IBM Corporation. All rights reserved.

SPRING 2007 CommonWealth 43





